Onko tämä Helen Kellerin sitaatti suomennettu virallisesti eli on jossain kirjassa? Jos, tarvitsisin julkaisutiedot ja suomentajan nimen. ”Kun yksi ovi onneen…

Kysytty

Hei, onko tämä Helen Kellerin sitaatti suomennettu virallisesti eli on jossain kirjassa? Jos, tarvitsisin julkaisutiedot ja suomentajan nimen.

”Kun yksi ovi onneen sulkeutuu, toinen avautuu. Usein jäämme kuitenkin tuijottamaan sulkeutunutta ovea niin pitkäksi aikaa, ettemme huomaa ovea, joka on avautunut.”

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helen Kellerin sitaatti julkaistiin alun perin kirjoituksessa We bereaved (1929). Tätä tekstiä ei ole suomennettu. Muutamaan suomenkieliseen aforismi- ja mietelausekokoelmaan Kellerin ajatus on kuitenkin päätynyt - mitä luultavimmin jostakin lähteenä käytetystä englanninkielisestä sitaattisanakirjasta.

Jarkko Laineen toimittamassa Suuressa sitaattisanakirjassa (Otava, 1982) se on seuraavanlaisessa muodossa: "Onnen yhden oven sulkeutuessa avautuu toinen, mutta usein me tuijotamme niin kauan sulkeutunutta ovea ettemme näe sitä joka on meille avautunut." Mietelmien suomentajia ei yksilöidä, mutta kirjan saatesanoissa Laine huomauttaa: "Suuri osa tämän teoksen aineistosta on peräisin vieraskielisestä kirjallisuudesta. Milloin käytettävissä ei ole ollut suomennosta olen tavallisimmin kääntänyt sitaatin itse."

On hyvin mahdollista, että Suuren sitaattisanakirjan Keller-käännös on Laineen oma, sillä useita mietelausekokoelmia koonneen Hannu Tarmion toimittamissa teoksissa  - esimerkiksi Ajatuksia elämästä, onnesta ja vanhenemisesta (WSOY, 1979) ja Elämänviisauden kirja (WSOY, 1986) -  on käytetty erilaista suomennosta, mikä viittaa yhteisen suomenkielisen lähteen puuttumiseen: "Kun yksi onnen ovi sulkeutuu, toinen aukeaa. Me vain tuijotamme niin kauan sulkeutuvaa, ettemme näe sitä toista, joka on meille auennut." Tarmiokaan ei kirjaa aforismiensa suomentajia. "Se ei johdu epäkunnioituksesta suomentajien työtä kohtaan, vaan siitä että tehtävä on mahdoton. Olen vuosien mittaan kääntänyt itsekin satoja, mutta en pysty niitä enää jäljittämään", hän kirjoittaa omissa saatesanoissaan. Voi hyvinkin olla, että Tarmion kokoamien kirjojen Keller-suomennos on hänen omansa.