Onko tallessa llistoja huutolaislasten huutokaupoista? Isoisäni E.E.E., synt. 29.04.1900 jäi orvoksi äitinsä H. R. E., s. E. 15.10.1875, kuoltua 15.08.1906…

Kysytty

onko tallessa llistoja huutolaislasten huutokaupoista?

Isoisäni E.E.E., synt. 29.04.1900 jäi orvoksi äitinsä H. R. E., s. E. 15.10.1875, kuoltua 15.08.1906 Helsingin jakamattoman seurakunnan jäsenenä.

Haluaisin saada tietooni isoisän sijoituksen ym muita tietoja, jos löytyy.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mitään tällaista koottua luetteloa ei varmaankaan ole tehty.

Helsingissä vastuu orpolapsista oli vuonna 1906 ensisijaisesti kaupungin terveydenhoitolautakunnalla, vuonna 1914 vastuuta siirrettiin myös kasvatuslautakunnalle. Kasvatuslautakunnan vastuulle tulivat yli kolmivuotiaat kasvattilapset eli "yksityiset elättiläiset".

Myös köyhäinhoito- ja holhouslautakunnallakin oli joitakin lastensuojelullisia tehtäviä.

Todennäköisesti tietoja isoisää koskevista viranomaispäätöksistä pitäisi etsiä näiden lautakuntien pöytäkirjoista ja asiakirjoista. Asiakirjoja voi kysyä Helsingin kaupunginarkistosta

http://www.hel.fi/www/tieke/fi/kaupunginarkiston-palvelut/

Halila, Aimo
Helsingin kaupungin sosiaalitoimen historia. - Helsingin kaupunki, 1977