Onko tälle Rumin runolle/aforismille olemassa vakiintunut suomennos: “I said: what about my eyes? He said: Keep them on the road. I said: What about my passion…

Kysytty

Onko tälle Rumin runolle/aforismille olemassa vakiintunut suomennos:

“I said: what about my eyes?
He said: Keep them on the road.

I said: What about my passion?
He said: Keep it burning.

I said: What about my heart?
He said: Tell me what you hold inside it?

I said: Pain and sorrow.
He said: Stay with it. The wound is the place where the Light enters you.”

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Persialaiselta 1200-luvulla eläneeltä runolijalta Jalal ad-Din Muhammad Rumilta on suomennettu muutamia teoksia runoja, aforismeja tai muuta kirjallisuutta --

- Kalebassin veistämisen taito : runokertomuksia

- Kauppias ja papukaija

- Rakkaus on musta leijona

- Ruokopillin tarinoita

Lähde: Suomen kansallisbibliografia Fennica: https://fennica.linneanet.fi/vwebv/search?searchType=7&searchId=2124&maxResultsPerPage=10&recCount=10&recPointer=0&resultPointer=1&headingId=953332

Hänen tekstejään on myös käänetty lauluiksi. Tiedot löytyvät Suomen kansallisdiskografia Violasta:

https://viola.linneanet.fi/vwebv/search?searchType=7&searchId=490&maxResultsPerPage=20&recCount=20&recPointer=0&resultPointer=0&headingId=823956

Runoja on myös monissa kokoomateoksissa ja lehdissä. Tietoja mm. Linkki mailman runouteen -tietokannan kautta:

http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi/fi-FI/AdvancedSearch.aspx?SearchTerm=rumi&AuthorID=&LanguageID=&Country=

Todennäköisesti tekstejä löytyy myös muista lähteistä. Kohtuullisen etsimisen jälkeen emme onnistuneet suomennosta löytämään.