Onko suositusta valokuvien tekstin (Caption) päättämisestä pisteeseen tai ilman pistettä.

Kysytty

Onko suositusta valokuvien tekstin (Caption) päättämisestä pisteeseen tai ilman pistettä.

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston ohjepankissa annetaan suosituksia suomen kielen oikeinkirjoituksesta. Kuvatekstien laatimisesta kerrotaan seuraavaa:

"Kun kuvatekstinä on kokonainen lause (jossa on persoonamuotoinen verbi kuten sopivat, tarttui), merkitään loppuun piste:

Orvokit sopivat parvekkeelle.
Kekkosen viehe tarttui puuhun kalareissulla Mörrum-joella Ruotsissa 1976.

Kun kuvatekstinä on nimi tai muu luettelomainen tieto, voi valita, käyttääkö pistettä vai ei:

Tarja Halonen ~ Tarja Halonen.
Urho Kekkonen Islannissa 1975 ~ Urho Kekkonen Islannissa 1975.
Tenhovaaran kuvaamo, 1946 (Stockmann-museo) ~ Tenhovaaran kuvaamo, 1946 (Stockmann-museo).

Jos samassa tekstiyhteydessä kuvateksteinä on sekä lauseita että ei-lausemaisia ilmauksia, kaikkien loppuun voi yhtenäisyyden vuoksi panna pisteen."

Ohje löytyy osoitteesta http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/46. Siinä annetaan suosituksia myös kuvaan viittaamisesta sekä kuvan henkilöiden luettelemisesta.

Myös Kielitoimiston oikeinkirjoitusoppaassa (uusin painos 2017) neuvotaan, että kokonaisen lauseen perään tulisi laittaa piste, mutta muussa tapauksessa pistettä ei yleensä käytetä.