Onko suosituksia kirjoja varhaisnuorille (9-12) tytöille, jotka sivuaisivat murrosikää, minäkuvaa ja nuoren epävarmuuden tunteita siitä, kelpaako hän omana…

Kysytty

Onko suosituksia kirjoja varhaisnuorille (9-12) tytöille, jotka sivuaisivat murrosikää, minäkuvaa ja nuoren epävarmuuden tunteita siitä, kelpaako hän omana itsenään? En etsi tietokirjaa vaan tyttöromaania tai kirjasarjaa, jossa muun juonen ohella päähenkilö käsittelisi nuoren mieltä askarruttavia asioita,kuten esimerkiksi "Olenko lihava/ tarpeeksi kaunis/ pidetty?" jne..

Nolo elämäni-kirjassa käsiteltiin hieman muiden ilkkumista ja nimittelyä huumorin ohella. Jotain saman tapaista kaivattaisiin.

Vastaus

Vastattu

Seuraavissa varhaisnuorillekin sopivissa nuortenkirjoissa käsitellään mm. itsetuntoon, kehoon ja kelpaamiseen liittyviä kysymyksiä:

  • Aho, Marja: Kaikki menee, Jessiina!
  • Benton, Jim: Rakas nuija päiväkirjani -sarja, esim. Hyvät tavat ärsyttävät
  • Birchall, Katy: IT-girl -sarja, esim. Suosituksi yhdessä päivässä
  • Brashares, Ann: Neljä tyttöä ja maagiset farkut
  • Cassidy, Cathy: Suklaamuruset-sarja, esim. Kesäunelmia
  • Heikkinen, Karo: Sirpale
  • Heinänen, Saku: Zaida-sarja, esim. Zaida ja lumienkeli
  • Henna Helmi: Ice Love -sarja, esim. Nellyn uudet kuviot
  • Henna Helmi: Miisa-sarja
  • Hopkins, Cathy: Frendejä ja kundeja -sarja, esim. Suklaasydämiä
  • Kuronen, Kirsti: Merikki
  • Lehtinen, Tuija: Saimi ja Selma -sarja, esim. Kamera käy
  • Mlynowski, Sarah: Rachel-sarja, esim. Rintsikoita ja luudanvarsia
  • Nadin, Joanna: Rachel Riley -sarja esim. Hanki elämä, Rachel Riley
  • Romppainen, Katariina: Sori vaan, se on totuus
  • Sachar, Louis: Kuka ei kuulu joukkoon?
  • Salmi, Ronja: Onks noloo?
  • Sandelin, Annika: Yokon yökirja -sarja, erityisesti Yönmustaa ja ihanaa
  • Vikström-Jokela, Monica: Ellen ja erikoinen viikko

Lisää teoksia voi käydä selailemassa Sivupiiri-sivustolta.