Onko Suomessa tyttölapsen nimeä joka muistuttaa High Scool Musical elokuvassa esiintyvän Sharpay Evansin Sharpay etunImeä tai voinko itse antaa tyttölapselle…

Kysytty

Onko Suomessa tyttölapsen nimeä joka muistuttaa High Scool Musical elokuvassa esiintyvän Sharpay Evansin Sharpay etunImeä tai voinko itse antaa tyttölapselle jonkun Sharpay nimeä muistuttavan nimen esim Sarpei tai Sabri tai vaikka esim Shaprei?

Vastaus

Vastattu

Nimikirjoista ei kovin lähelle ehdottamasi kaltaisia Sharpayta muistuttavia nimiä löydy. Lähimmäs taitaa itse asiassa osua perinteinen Sirpa.

Nimilain mukaan etunimeksi voidaan hyväksyä vain nimi, joka muodoltaan, sisällöltään ja kirjoitusasultaan vastaa vakiintunutta etunimikäytäntöä. Vierasperäiseksi katsottavaa nimeä ei siis välttämättä maistraatissa lapselle hyväksyttäisi. Epäselvissä tai tulkinnanvaraisissa tapauksissa maistraatti voi pyytää valtioneuvoston asettamalta nimilautakunnalta lausunnon nimen sopivuudesta. Nimi kuitenkin voidaan hyväksyä, vaikka se ei täyttäisi edellä mainittuja vaatimuksia, jos seväestötietojärjestelmän tietojen mukaan on jo käytössä nimensaajan kanssa samaa sukupuolta olevalla viidellä elossa olevalla henkilöllä. Sabri-nimi väestötietojärjestelmästä löytyy, joten se kyllä kelpaa - ellei sitten siitä tule ongelmaa, että sitä on tähän mennessä käytetty selvästi enemmän miehen kuin naisen nimenä.