Onko Suomessa tyttölapselle jotain nimeä joka tarkoittaa ainutlaatuista tai erityistä?

Kysytty

Onko Suomessa tyttölapselle jotain nimeä joka tarkoittaa ainutlaatuista tai erityistä?

Vastaus

Vastattu

Käytettävissä olevat kotimaiset nimikirjat eivät valitettavasti tarjoa mahdollisuutta etsiä nimiä niiden merkitysten perusteella. Verkossa tämäntyyppisiäkin hakuja on mahdollista tehdä, mutta kattavaa, kaikki Suomessa käytössä olevat etunimet sisältävää verkkohakua en onnistunut löytämään. Ulkomaisista vastaavista verkkopalveluista saamieni hakutulosten perusteella pitäisin kuitenkin mahdollisena, ettei täsmälleen "ainutlaatuista" tai "erityistä" tarkoittavaa tytönnimeä välttämättä löydy.

Yksi mahdollinen, varsin lähelle osuva ehdokas voisi kuitenkin olla Keski-Euroopassa ja Pohjoismaissakin tunnettu Una, olkoonkin, että käsitykset sen alkuperästä eivät ole täysin yksimielisiä. Tavallisin tulkinta Unan taustaksi lienee vanha skandinaavinen verbi una, joka merkitsee "rakastaa", mutta se voidaan yhtä hyvin ajatella pohjautuvaksi latinan sanaan unus, "yksi, ainoa", jolloin kyseessä olisi Uunon sisarnimi. (Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja)