Otsikko
Onko Suomessa tehty akateemista tutkimusta rakastavaisten välisistä hellittelynimistä? Siis sellaisista kuten "mussukkaiseni", "kultaseni" tai etunimestä…

Kysytty

Onko Suomessa tehty akateemista tutkimusta rakastavaisten välisistä hellittelynimistä? Siis sellaisista kuten "mussukkaiseni", "kultaseni" tai etunimestä väännettyjä "Elluliini" tai "Panunen" nimityksiä, joita käytetään, kun ollaan oikein imelällä tuulella? Löydän näitä vaan sanakirjoista, mutta haluaisin tietää onko esim. ajallisesta muutoksesta tehty jotain tarkastelua!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei,

Aihetta käsittelevä gradu löytyi, mutta se ei ole saatavissa verkossa, joten se on hankala saada käsiinsä.

Joitain juttuja löytyi myös, mutta niiden akateeminen tai muuten tiedollinen anti on aika vähäinen. Mahdollisesti Kotus tai yliopistojen suomen kielen laitoksilla on asiasta tarkempaa tietoa. Tutkijoiden erikoistumisalathan lienevät aika hyvin tiedossa.

Szinovatz, Jaana: Rakastetun puhuttelujen ja viittausten semantiikkaa

99, [30] lehteä

Turun yliopisto, suomen kieli, 2008