Onko Suomessa milloin alettu viljellä kaalia, omenaa ja sipulia?

Kysytty

Onko Suomessa milloin alettu viljellä Kaalia, Omenaa ja Sipulia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Ruokatieto.fi-sivuston artikkelin mukaan ensimmäisiä mainintoja kaalista Suomessa löytyy jo 1500-luvulta. Alkuun kaalia viljeltiin lähinnä paikallisissa luostareissa, mutta 1600-luvulla viljely oli jo huomattavasti laajempaa. (Ruokatieto.fi, viitattu 25.4.2022)

Omenoiden viljely on alkanut samoihin aikoihin. Viherrinki.fi-sivuston mukaan omenaa olisi viljelty aikaisintaan 1400-luvulta lähtien ja 1600-luvulle tultaessa se oli jo tuttu näky Suomen varakkaamman väestön (esimerkiksi papit, virkamiehet ja aateliset) puutarhoissa. 1700-luvun katovuodet kuitenkin tuhosivat valtaosan Suomen hedelmäpuista, joten omenan taival pääsi jatkumaan vasta 1800-luvulla, jolloin uusia taimia tuotiin esimerkiksi Ruotsista, Venäjältä, Saksasta ja Virosta. (Viherrinki.fi, viitattu 25.4.2022)

Sipuli (jota voidaan kutsua myös nimillä lööki, lyöki ja laukka) puolestaan on suomalaisille tuttu jo pidemmän ajan takaa. Puutarha-sanomat kirjoittaa, että sipulia on viljelty Suomessa jo viikinkien aikana 800-1000 -luvulla. (Puutarha-sanomat.fi, viitattu 25.4.2022)