Onko Suomessa hautaamispakkoa tai muutoin laissa säädetty, kuinka kuollut henkilö tulee "hävittää"? Onko hautausmaalle pakko saada jokin muistolaatta vai saako…

Kysytty

Onko Suomessa hautaamispakkoa tai muutoin laissa säädetty, kuinka kuollut henkilö tulee "hävittää"? Onko hautausmaalle pakko saada jokin muistolaatta vai saako henkilö olla ilman hautapaikkaa? Kun joissakin kulttuureissa esim. ruumis hävitetään syöttämällä se eläimille, niin kuinka vapaasti Suomessa saa tällaisia perinteitä kunnioittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hautaustoimilaissa säädetään "ihmisen ruumiin hautaamisesta ja tuhkaamisesta, tuhkan käsittelystä sekä hautausmaan ja yksityisen haudan perustamisesta, ylläpidosta, hoitamisesta ja lakkauttamisesta sekä krematorion perustamisesta."

Finlex 6.6.2003/457
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457?search[type]=pika&s…