Onko Suomessa alueita, jotka eivät koskaan ole kuuluneet Ruotsiin?

Kysytty

Onko Suomessa alueita, jotka eivät koskaan ole kuuluneet Ruotsiin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nykyisen Suomen alueet ovat aikanaan olleet osa Ruotsin kuningaskuntaa. Sen sijaan Suomen hallussa itsenäisyyden alussa v. 1920 - 1944 ollut Petsamo ei kuulunut missään vaiheessa Ruotsille.

Ruotsin vallan ajan itäraja noudatti pohjoisosaltaan Täyssinän rauhan (1595) linjauksia. Rajalinja kulki pohjoisessa  nykyistä rajaa lännempänä, jolloin esimerkiksi Inarin itäosa ei kuulunut Ruotsiin. Virallinen Ruotsin ja Venäjän välinen rajankäynti Lapin alueella jäi kuitenkin erimielisyyksien takia tekemättä ja raja jäi kiistanalaiseksi. Myöhemmin Ruotsin vaikutus ulottui myös Itä-Inarin puolelle.

Lähteitä:
Kyösti Julku: Suomen itärajan synty (1987, ISBN 951-99788-0-1).

Pähkinäsaaresta rajat "Kolmen kuninkaan Lapinmaahan".

Suomen aluemuutokset -Wikipedia-artikkeli.

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kun oppikirjat tehtiin Etelä-Suomessa, jäi napapiirillä koulua käyneellekin epäselväksi oman läänin ja sen osien kuuluminen milloin minnekin historian saatossa. Kiitos vastauksen antamista tiedoista