Onko suomenvenäjä murre?

Kysytty

Onko suomenvenäjä murre?

Vastaus

Vastattu

Kotimaisten kielten keskuksen sivuilla Suomen murteista kerrotaan: "Suomessa puhuttava suomi jakaantuu useisiin murteisiin. Pääryhminä on pidetty itä- ja länsimurteita. Itämurteita ovat savolais- ja kaakkoismurteet. Länsimurteita ovat lounaismurteet, lounaiset välimurteet, hämäläismurteet, eteläpohjalaismurteet, keski- ja pohjoispohjalaismurteet sekä Peräpohjan murteet." Suomenvenäjä ei siis ole Suomen murre.

Lisätietoja murteista: https://www.kotus.fi/kielitieto/murteet/suomen_murteet

2 ääntä

Kommentit

Eihän tässä suomen mureista mitään kysytty, vaan sitä, onko suomenvenäläisille muodostunut oma venäjän murre. Neuvostoliiton kaatumisen jälkeen tulleet ovat olleet Suomessa liian vähän aikaa että heidän kielensä olisi voinut murteellistua. Venäjän vallan peruja Suomeen juurtuneet venäjän puhujat ovat ne, joilla puhe saattaisi olla murteellista, mutta onkohan sitä mahdettu edes tutkia? Muistettakoon myös, että kaikki venäjää puuhvat eivät ole venäläisiä; Venäjän federaatio koostuu monista kulttuureista, kielistä ja kansanryhmistä kuin tilkkutäkki, vaikkakin venäläistäminen on ajanut useimmat puhumaan venäjää.