Onko Suomen tilastoja saatavilla samoin reaaliaikaisina kuin alla olevan linkin takana maailman tilastot? Suomen osalta löysin vain vuoden 2019 tilastoja…

Kysytty

Onko Suomen tilastoja saatavilla samoin reaaliaikaisina kuin alla olevan linkin takana maailman tilastot?
Suomen osalta löysin vain vuoden 2019 tilastoja kuolleista, (linkki tähän: https://www.stat.fi/til/kuol/2019/kuol_2019_2020-04-24_tie_001_fi.html
Reaaliaikainen, jollaista yritin etsiä. Kaipa Suomenkin tiedot tuonne päivittyvät, niin onko vastaavaa nähtävissä netissä myös erikseen Suomen osalta?

https://www.worldometers.info/fi/

Kiitokset etukäteen vastauksesta :)

Vastaus

Vastattu

Worldometersin tiedot eivät ole reaaliaikaisia tietoja, vaan ne perustuvat luotettavien tahojen arvioihin. Esimerkiksi väestöön liittyvät tiedot perustuvat mm. YK:n väestöennusteeseen. Worldometersin FAQ-sivulla kerrotaan kysymyksen Are the numbers on the home page live counters for population, food, energy, and health real? kohdalla näin:

For these counters, we show estimated current numbers based on statistics and projections from the most reputable official organizations.

Our sources include the United Nations Population Division, World Health Organization (WHO), Food and Agriculture Organization (FAO), International Monetary Fund (IMF), and World Bank.

We analyze the available data, perform statistical analysis, and build our algorithm which feeds the real time estimate.

Tilastokeskus julkaisee kuukausittain ennakkotietoja väestönmuutoksista tilastokuukautta seuraavan kuukauden jälkipuoliskolla Väestön ennakkotilastossa.

Kuolleiden määrää on poikkeuksellisesti vuonna 2020 tilastoitu viikoittain kahden viikon viiveellä. Pikaennakkotietojen viimeisimpien kahden julkistetun viikon tiedot ovat tapausmäärältään kuitenkin vaillinaisia, sillä tiedot kuolemista päivittyvät väestötietojärjestelmään viiveellä. Viimeisen viikon kuolemantapauksia on ilmoitettu järjestelmään noin 55–60 prosenttia ja viimeistä edellisen viikon tapauksia noin 85–90 prosenttia. Pikaennakkotiedot kuolleiden määrästä julkaistaan täällä: Kuolleet viikoittain sukupuolen, iän ja maakunnan mukaan, pikaennakko.