Onko Suomen tasavallan presidenteistä julkaistu sanomalehdissä varsinaisia kuolinilmoituksia (ei siis muistokirjoituksia)? Jos on, missä lehdissä?

Kysytty

Onko Suomen tasavallan presidenteistä julkaistu sanomalehdissä varsinaisia kuolinilmoituksia (ei siis muistokirjoituksia)? Jos on, missä lehdissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitan, että vastaus on viipynyt. Suomen tasavallan presidenteistä on julkaistu tavallisia, yksityisluontoisia kuolinilmoituksia. Ilmoituksissa surijoina ovat olleet omaiset. Valtiolliset surun- ja kiitollisuudenosoitukset ovat olleet sitten erikseen. Mahdollisia lisätietoja käytännöistä voi tiedustella Tasavallan presidentin kansliasta.

Esimerkkejä kuolinilmoituksista:

K.J. Ståhlberg HS 24.9.1952
Urho Kekkonen HS 4.9.1986
J. K. Paasikivi HS 16.12.1956

Muiden presidenttien kuolinilmoituksia voi käydä etsimässä mikrofilmatuista lehdistä, joita voi vapaasti käyttää esimerkiksi Kansalliskirjastossa. Helsingin sanomia myös Pasilan kirjastossa.

Tasavallan presidentin kanslia:
http://www.president.fi/public/default.aspx?nodeid=44834&contentlan=1&c…

2 ääntä

Kommentit

Mauno Koivisto HS ja Turun Sanomat 21.5.2017
Martti Ahtisaari HS 4.11.2023