Erikielisten nimien ääntäminen?

Kysytty

Onko suomen kieltä puhuvan helpompi oppia ääntämään esim. englantilaisia, saksalaisia tai venäläisiä nimiä kuin näitä kieliä puhuvien suomalaisia nimiä? Muistan, kun vuosia sitten jossain ohjelmassa joku englanninkielinen sanoi Iiro Seppäsen nimen, ja mielestäni hän sanoi sen ihan hyvin, mutta luultavasti hän oli kuitenkin harjoitellut sitä etukäteen. Sittenhän myös joku curlingpelaaja, jonka nimeä en nyt muista, oli antanut Markku Uusipaavalniemelle lempinimen M15, koska ei ollut osannut lausua hänen sukunimeään.

Vastaus

Vastattu

Kysymykseen on mahdotonta vastata yksiselitteisesti. Nimen lausumisen vaikeus on riippuvainen siitä, miten paljon se eroaa puhujan oman kielen ääntämyksestä ja äänteistä. Yksittäisten nimien kohdalla voi olla paljon vaihtelua.

Esimerkiksi englannissa th-kirjaimilla kirjoittavat äänteet (θ ja ð) voivat olla vaikeita oppia suomalaisille, koska niitä ei suomen kielessä esiinny. Vastaavasti r-kirjaimella merkittävät äänteet voivat vaihdella englannin eri murteissa kovasti, mikä vaikeuttaa suomalaisten r-kirjaimen sisältävien nimien ääntämistä oikein, esimerkiksi juuri etunimeä Iiro. Venäjän kielessä taas saattaa olla haastavaa ääntää sellaisia nimiä, joissa on äänteitä, jotka suomenkielinen puhuja voisi mieltää yhdeksi ja samaksi s-kirjaimen merkitsemäksi äänteeksi.

Pitkät nimet kuten Uusipaavalniemi saattavat olla erityisen hankalia niissä kielissä, joissa harvemmin on noin pitkiä sanoja. Toisaalta voi olla, että esimerkiksi pitkiin sanoihin tottuneille saksalaisille sellainen nimi ei olisi yhtä hankala, joskin tuokin sukunimi saataisiin saksan kielen lausumissäännöillä kuulostamaan suomalaisen korvissa hassulta.

Lisäksi voidaan miettiä asiaa siltä kannalta, kuinka helposti minkäkin kielen puhujat harjaantuvat lausumaan toisten kielten nimiä. Esimerkiksi suomalaiset kuulevat varsin paljon englantia ja englanninkielisiä nimiä, joten siinä tulee helposti oppineeksi myös lausuntaa. Vastaavasti englannin puhujat varmasti keskimäärin harvoin törmäävät suomenkielisiin nimiin tai kuulevat suomen kieltä puhuttavan.

Mainittujen kielten äänteistä löytyy tietoa esimerkiksi seuraavista Wikipedian artikkeleista:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Saksan_kieli#%C3%84%C3%A4nt%C3%A4minen

https://fi.wikipedia.org/wiki/Englannin_kieli#%C3%84%C3%A4nneoppi

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ven%C3%A4j%C3%A4n_%C3%A4%C3%A4nneoppi