Onko suomen kielisissä (uusissa tai vanhoissa) valokuvauslehdissä ja -kirjoissa käsitelty neulanreikävalokuvausta?

Kysytty

Onko suomen kielisissä (uusissa tai vanhoissa) valokuvauslehdissä ja -kirjoissa käsitelty neulanreikävalokuvausta?

Vastaus

Vastattu

Varmasti monissakin kirjoissa ja lehdissä. Löysin Finna.fi haulla neljätoista kirjaa ja  lehteä. Finna

Niistä neljä käsittelee nimenomaan neulanreikäkuvausta.

Lundström, Jan-Erik ; Widenius, Anna-Leena: Kamera uudelleen tarkasteltuna - huomioita neulanreiästä (1991)

Pirilä, Maria; Lomas, Herbert; Krohn, Leena:Aukeavat sormenpäiden silmät (1993)

Renner, Eric: Pinhole photography: rediscovering a historic technique (1995) sekä

Worobiec, Tony ; Spence, Ray: Photo art : in-camera, darkroom, digital, mixed media (2003)

Lisäksi löysin pari netissä luettavissa olevaa opinnäytetyätä aiheesta.

Jenina Törmäsen Neulanreikäkameralla otetusta kuvasta digitaaliseksi vedokseksi (2012) ja Jussi Pekka Hyvärisen Neulanreikäilmiön tutkiminen oppilastyönä (2013)

Ylen digitreeneissä kerrotaan myös neuölanreikäkuvauksesta. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/08/27/kuvagalleriassa-revontulien-leiskuntaa