Onko suomen kielessä virallisesti olemassa sanaa "kakkutäyte"?

Kysytty

Onko suomen kielessä virallisesti olemassa sanaa "kakkutäyte"? Sehän voisi hyvin olla virallinen sana, mutta onko se vakiintunut? Jäänyt mieleen eräästä ala-asteen äidinkielen kirjan tehtävästä, jossa kysyttiin, tuleeko näistä yhdyssanoista toinen yhdyssana, jos vaihtaa osia. Eli sanasta "täytekakku" tulisi "kakkutäyte", joka mielestäni voisi tarkoittaa kakun täytettä.

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston sanakirjasta ei löydy sanaa kakkutäyte, mutta se ei tarkoita, etteikö sana voi silti olla käytössä. Sanakirjaa ylläpitävän Kotimaisten kielten keskuksen sivuilla kerrotaan näin:

"Sanakirja pyrkii kuvaamaan sitä, mikä on kielessä yleistä, vakiintunutta ja tyypillistä. Sekin, mikä on harvinaista tai tilapäistä, kuuluu kieleen vaikka ei sanakirjaan.

Kieli tai kielenkäyttö myös muuttuu jatkuvasti. Siitä, että jotakin sanaa ei ole sanakirjassa, ei voi tehdä sellaista päätelmää, ettei sanaa ole olemassa tai ettei sitä ole ”hyväksytty” sanakirjaan.  Myöskään tyylilajimerkintä ei ole ohje siitä, miten sanaa tulisi käyttää, vaan kuvaus siitä, millaisissa yhteyksissä sanaa yleensä käytetään.

Mihinkään sanakirjaan ei voi sisällyttää kaikkia kielen sanoja. Esimerkiksi yhdyssanoja ja johdoksia voidaan muodostaa suomen kielessä lähes rajattomasti. Hakusanoiksi on valittu näistä sanatyypeistä vain merkityksensä ja käyttönsä kannalta keskeisimmät, ja ne antavat mallia muiden sanojen muodostamiselle." (https://www.kotus.fi/sanakirjat/kielitoimiston_sanakirja)

Kielitoimiston sanakirja: https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Eli siis ei voi sanoa että jokin sana olisi "virallisesti suomen kielessä". Ei sanastoa varten ole mitään virkamieslautakuntaa joka niistä päättää. Kotus seuraa kielen kehittymistä ja seurannan perusteella poimii sanakirjaan vakiintuneimmat sanat, mutta se ei ole mikään virallinen hyväksyntä.