Onko Suomen kansanperinteessä/muinaisuskossa ollut joillain tietyillä kukilla joitain merkityksiä? Olisiko näistä olemassa jotain kirjoja tai lähteitä?

Kysytty

Moi, onko Suomen kansanperinteessä/muinaisuskossa ollut joillain tietyillä kukilla joitain merkityksiä? Olisiko näistä olemassa jotain kirjoja tai lähteitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tein haun Finna.fi:ssä erilaisilla hakusanoilla ja niiden yhdistelmillä kuten etnobotaniikkakansanperinne, kasvit, kukat, muinaisusko, muinaisuskonnot, suomalaiset, Suomi. Aivan suoraan antamastasi aiheesta ei tunnu löytyvän sopivaa teosta. Suurin osa teoksista joko käsittelee kasvien merkitystä lähinnä lääkinnällisessä tarkoituksessa tai ovat erilaisia kasvioppaita.

Lähimmäksi pääsin haulla etnobotaniikka ja suomi, jonka hakutuloksia voit tutkia tästä linkistä Finna.fi/hakutulokset.

Netistä suunnilleen samoilla hakusanoilla löytyi joitakin artikkeleita Yle.fi:stä:

Keränen A., Heikura P. Yle.fi. Kevään ensimmäisiksi kukiksi mielletään sini- ja valkovuokot. Julkaistu 20.05.2015 - 15:00. päivitetty 21.05.2015 - 13:13. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/05/20/kevaan-ensi-kukkaset-nimetty-m…. (3.10.2022)

Sovijärvi S. Yle.fi. Vanha kansa uskoi sananjalan kukkivan juhannusyönä. Julkaistu 18.06.2015 - 10:36. päivitetty 23.06.2022 - 10:33. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/06/18/vanha-kansa-uskoi-sananjalan-k…. (3.10.2022).

Alla on lisäksi lista muutamasta muusta Finna-haun teoksesta. Huomioithan, että Finna.fi:ssä olevia teoksia ei välttämättä ole Helmet-kirjastoissa, mutta silloin niistä voi tehdä kaukopalvelupyynnön.

Harva, U. & Anttonen, V. (2018). Suomalaisten muinaisusko (2. uudistettu laitos.). Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Leppälahti, Merja. Kasvit entisajan elämässä. Turku : Apatura, 2015 (Turku : Painosalama)

Relve, H. & Heiramo, T. (1997) Puiden juurilla: Puut ja pensaat luonnossa ja kansanperinteessä. Atena .