Onko Suomelle ominainen erikoisuus, että kaatuneet tuodaan enimmäkseen kotipaikkakunnalle haudattaviksi?

Kysytty

Onko Suomelle ominainen erikoisuus, että kaatuneet tuodaan enimmäkseen kotipaikkakunnalle haudattaviksi?

Vastaus

Vastattu

Hei,

kaatuneiden tuominen kotipaikkakunnalle on tosiaan ollut suomalainen tapa ja harvinaista maailmalla. Tässä artikkelilinkki missä asiasta kerrotaan.

https://www.reservilainen.fi/uutiset/kaatuneiden_tuominen_kotiseudun_mu…

3 ääntä

Kommentit

Ilmiötä ja sen kulttuurista taustaa käsittelee (huomattavasti laajemmin) myös Ilona Kemppaisen talous- ja sosiaalihistorian väitöskirja Isänmaan uhrit: sankarikuolema Suomessa toisen maailmansodan aikana (SKS, 2006).

Kiitos vinkistä, Tommi. Mahtavaa.

Mutta oliko sellaista tapaa laajalti Suomessakaan ennen toista maailmansotaa? Haudattiinko Suomen sisällissodassa 1918 kaatuneet kotipaikkakunnalleen vaikka olisivat kaatuneet kaukana?

Entä miten määräytyi vainajien järjestys sankarihautausmailla?