Onko suomeksi julkaistu rocklyriikkaan/sanoittamiseen liittyvää opasta, teoriapakettia tai jotain muuta aiheeseen liittyvää teosta?

Kysytty

Onko suomeksi julkaistu rocklyriikkaan/sanoittamiseen liittyvää opasta, teoriapakettia tai jotain muuta aiheeseen liittyvää teosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsinaista rocklyriikan tai sanoituksen opasta ei ole suomalaisista tietokannoista löytynyt. Pääkaupunkiseudun kaupunginkirjastojen aineistotietokannasta http://www.helmet.fi löytyy hakusanalla 'rocklyriikka' 26 viitettä, joista valtaosa käsittelee tietyn artistin sanoituksia. Yleisemmin rocklyriikkaa käsitteleviä artikkeleita on seuraavissa teoksissa:
- Kaupunki kohtauspaikkana : näkökulmia kulttuuriseen kaupunkitutkimukseen. Teknillinen korkeakoulu 1995.
- Kielen kirjoa : tekstintutkimus tutuksi. Helsingin yliopiston suomen kielen laitos 2000.
- Musta lammas : kirjoituksia populaari- ja massakulttuurista. Joensuun yliopisto 1995.

Kotimaisista artikkelitietokannoista Arto ja Aleksi (käytettävissä kirjastoissa) löytyy hakusanoilla 'rocklyriikka' ja 'sanoitukset' esimerkiksi seuraavat artikkelit:
- Autio: "Jos se ois helppoo oisin tehnyt sen jo" : suomirokkari opettaa Orivedellä lauluntekijöitä. Helsingin Sanomat 16.7.1999.
- Lievonen: Kun sävelet eivät riitä. (Miten suomalaiset sanoittavat rockinsa?) Synkooppi 2/2002
- Tuominen: Sanoittamisen perusteet, osa 1. Rytmimusiikki 2/1995.
- Tuominen: Sanoittamisen perusteet, osa 2. Rytmimusiikki 4/1995.