Onko sukunimi Friman ainoastaan romanien sukunimi?

Kysytty

Onko sukunimi Friman ainoastaan romanien sukunimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisimmissä suomalaisten sukunimien alkuperää koskevissa kirjoissa ei valitettavasti ollut käsitelty tätä nimeä, mutta Sukunimi-info -sivujen mukaan se on Suomessa kuitenkin itse asiassa varsin yleinen. Romaneilla se on kyllä ollut tavallinen, mutta sitä ei varsinaisesti ole sidottu mihinkään tiettyyn väestöryhmään. Noin joka 2800:s suomalainen on nimeltään Friman, ja sukunimien yleisyyslistalla se on täällä sijalla 414 kaikkiaan 23 937:stä sukunimestä. Nimi merkitsee vapaamiestä, mutta sillä voi tosin olla lisäksi muitakin merkityksiä. Sukunimi-info -sivulta löydät sukunimeä koskevaa lisätietoa ja erityisesti siihen liittyviä tilastoja Suomessa ja muualla maailmassa.

Mikäli olet kiinnostunut sukututkimuksesta ja haluaisit tarkemmin selvittää oman sukusi historiaa, siihen löytyy kattavat ohjeet tästä vastauksesta meille aiemmin saapuneeseen kysymykseen: https://www.kirjastot.fi/kysy/mita-verkkoaineistoja-suosittelette-sukut…

4 ääntä

Kommentit

Pitääkö paikkansa, että vankilasta vapautuneet ottavat joskus sukunimekseen Friman? Voiko näin tehdä, jos nimi Friman ei liity omaan sukuun mitenkään?