Onko Simone de Beauvoirin Philosophical Writings kokoomateos, joka sisältää hänen suppeampia julkaistuja teoksiaan? Sitä ei ilmeisesti ole suomennettu?…

Kysytty

Onko Simone de Beauvoirin Philosophical Writings kokoomateos, joka sisältää hänen suppeampia julkaistuja teoksiaan? Sitä ei ilmeisesti ole suomennettu? Mistähän osaisin etsiä suomennoksia seuraaville lainauksille (lainausmerkkien välissä):

äärimmäinen eksistentialismi “kietoo ihmisen steriiliin ahdistukseen, tyhjään subjektiivisuuteen” eikä kykene “antamaan hänelle mitään periaatetta valintojensa pohjaksi”.

“Man must not try to dispel the ambiguity of his being but, on the contrary, accept to realize it.”

Vastaus

Vastattu

Molemmat Beauvoirin tekstikatkelmat ovat peräisin kirjoituksesta Pour une morale de l'ambiguité, joka on ilmestynyt suomeksi Tutkijaliiton Paradigma-sarjassa nimellä Moniselitteisyyden etiikka Erika Ruonakosken kääntämänä.

"Eksistentialismia pidetään tosin myös absurdiuden filosofiana. Se sulkee ihmisen hedelmättömään ahdistukseen, tyhjään subjektiivisuuteen. Se ei kykene antamaan ihmiselle ainuttakaan ohjenuoraa valintoihinsa - " (Moniselitteisyyden etiikka, 1. luku, s. 34)

"Jos ihminen tahtoo tavoittaa totuuden itsestään, hänen ei pidä pyrkiä häivyttämään olemisensa moniselitteisyyttä vaan päinvastoin myöntyä toteuttamaan sitä." (Moniselitteisyyden etiikka, 1. luku, s. 37)

Philosophical writings on englanninkieliselle lukijakunnalle koottu Beauvoirin filosofisia kirjoituksia sisältävä kokoomateos, joka on yksi osa University of Illinois Pressin laajasta Beauvoir-julkaisujen sarjasta. Muita sarjan kirjoja ovat esimerkiksi Feminist writings ja Political writings.