Onko silokki nimisellä sienellä jotain toista nimeä ja mistä löytäisin kuvan?

Kysytty

Onko silokki nimisellä sienellä jotain toista nimeä ja mistä löytäisin kuvan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä lienee suippumadonlakki, lat. Psilocybe semilanceata, joka on pienikokoinen, hallusinogeeninen sieni. Kuva ja tietoa tästä sienestä löytyy muun muassa kirjasta : Korhonen, Mauri: Tunnista sieni, Otava 2005. Kuvia löytyy myös hakukoneiden kuvahausta sienen latinankielisellä nimellä. Aihetta käsitteleviä nettisivuja löytyy myös runsaasti, muun muassa osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Psilosybiini . Lisää nettisiuvstoja löytyy hakusanoilla madonlakit, suippumadonlakki sekä sienen latinalaisella nimellä.

6 ääntä

Kommentit

Sienillä kuten kaikilla muillakin eliöillä, on TIETEELLISET, ei "latinalaiset" nimet. Toki antiikin roomalaiset söivät mielellään sieniä, mutta se on jo toinen juttu se...

Lajin tieteellinen eli binominen nimi voi olla latinaa, mutta aika usein myös kreikkaa - tai vaikka siansaksaa (pseudolatinaa). Yleensä, joskaan ei aina, näitä ns. oppitekoisia nimiä taivutetaan silti latinan kielioppisääntöjen mukaan.

Esimerkiksi tässä mainitun sienen, suippumadonlakin (Psilocybe semilanceata) lajinimen ensimmäinen osa on nimenomaan latinan tavoin taivutettua kreikkaa. Psilos (ψιλός) tarkoittaa muinaiskreikaksi "sileää", kubê (κύβη) taas on käytöstä poistunut sana "pää".