Onko siis laitonta kopioida kirjastosta lainatulta cd:ltä omalle koneelle musiikkia?

Kysytty

Onko siis laitonta kopioida kirjastosta lainatulta cd:ltä omalle koneelle musiikkia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ei ole laitonta. Tekijänoikeuslain 12§:n ensimmäinen momentti antaa meille kaikille oikeuden valmistaa muutaman kappaleen mistä tahansa äänitteestä, kunhan sitä käytetään yksityisesti. Yksityinen käyttö tarkoittaa oman itsen lisäksi lähisukulaisia ja ystäviä.

Myös mikä tahansa äänitystekniikka on sallittu. Vuonna 2006 lakiin lisätty kopiointieston kiertämisen kielto innosti levyteollisuuden joksikin aikaa tuottamaan CD-levyjä, joihin oli upotettu milloin mitäkin kopionestotekniikkaa. Tarkoituksena oli mitätöidä tuo lain 12§:n antama lupa. Käytännössä yritys jäi lyhyeksi kuluttajien voimakkaan reaktion takia, eikä näitä "kopiosuojattuja" CD-levyjä juurikaan ole enää liikkunut. Tällaisen suojauksen kiertäminen olisi lain mukaan kiellettyä, mutta kun analogisen äänityksen voi käytännössä tehdä mistä tahansa äänilähteestä ilman mitään kiertämisen tarvetta, pykälää voi pitää käytännössä kuolleena kirjaimena ainakin äänen osalta.

Heikki Poroila 7.10.2011

4 ääntä

Kommentit

Todella hienoa tietää etten tee laittomuuksia. Minun käyttöön teen äänitteitä, juhannuksesta poikkeus. Esitän musiikkia perhepiirissä että pääsevät tanssimaan.