Onko sanattomasta viestinnästä tehty tutkimuksia? Entä sanattomasta viestinnästä työelämässä?

Kysytty

Onko sanattomasta viestinnästä tehty tutkimuksia? Entä sanattomasta viestinnästä työelämässä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanattomasta viestinnästä yleensä ja myös työelämän sanattomasta viestinnästä löytyy useita tutkimuksia.

Seinäjoen kaupunginkirjastosta löytyvät ainakin seuraavat teokset:
James, Judi: Body talk : kehonkieli työelämässä. – Helsinki : Ajatus, 2002.
Nieminen, Marjut: Esiinny eduksesi : convince your audience. – Helsinki : WSOYpro, 2009.
Sinulle on viesti. – Helsinki : Kirjapaja, 2008.
Hoitotyön sanattomasta viestinnästä kertoo teos
Väisänen, Leena: Sanat työssä : vuorovaikutus ammattitaitona. – Helsinki : Kirjapaja, 2009
sekä asiakastyön sanattomasta viestinnästä
Valvio, Timo: Palvelutapahtuma ja asiakkaan kohtaaminen. – Helsinki : Kauppakamari, 2010.

Yliopistokirjastojen yhteistietokanta Lindasta http://linda.linneanet.fi/F?RN=757897088 ,
jonka käyttö on kaikille avointa, löytyvät esim. hakusanoilla sanaton viestintä, ruumiinkieli, elekieli mm. seuraavat tutkimukset :
Goman, Carol Kinsey: The nonverbal advantage : secrets and science of body language at work. – San Francisco, CA : Berrett-Koehler Publishers, 2008.
Furnham, Adrian: Body language in business : decoding the signals. – New York : Palgrave Macmillan, 2010.
Mehrabian, Albert: Nonverbal communication. – New Brunswick, NJ : Aldine Transaction, 2007.

Opettajien sanattomasta viestinnästä on tehty useampiakin tutkimuksia, joista uusimpia ovat:
Osala, Laura: Osoittavat eleet opettajan työvälineenä. Pro gradu –tutkielma : Helsingin yliopisto, Suomen kielen ja kotimaisen kirjallisuuden laitos, 2008.
Virkkula, Laura: Alkuopetuksen opettajan nonverbaalinen viestintä : tapaustutkimus liikkeistä, ilmeistä ja koskettamisesta. Pro gradu –työ : Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos, 2008.