Onko sallittua käyttää Jean Sibeliuksen sävellystä taustamusiikkina facebookiin tehdylle videolle?

Kysytty

Onko sallittua käyttää Jean Sibeliuksen sävellystä taustamusiikkina facebookiin tehdylle videolle?

Vastaus

Vastattu

Vastaus kysymykseen riippuu siitä, onko videon lataaja yksityshenkilö vai ei. Tässä lainaus Teoston usein kysytyistä kysymyksistä koskien yksityishenkilöitä ja Facebookiin ladattuja videoita:

"Teostolla on sopimus Facebookin kanssa. Sopimuksen myötä yksityishenkilöt voivat sekä livestriimata musiikkia että ladata musiikkia sisältäviä videoita Facebookiin ja Instagramiin ilman erillistä lupaa Teostolta."

Sen sijaan yritysten ja yhteisöjen tulee hankkia lupa Teostolta tallenteiden lataamiseen Facebookiin:

"Teoston ja Facebookin sopimus kattaa musiikin livestriimauksen myös yritysten ja yhteisöjen (esim. järjestöt) osalta, mutta se ei kata näiden tekemiä tallenteita. Jos yritys tai yhteisö julkaisee Facebookissa tai Instagramissa etukäteen tehdyn videon tai livestriimistä tehdyn tallenteen (poislukien keikat, konsertit ja musiikkitapahtumat), siihen tarvitaan useimmiten Teoston Mediapienlupa. Jos kyseessä on livestriimastusta keikasta, konsertista tai musiikkitapahtumasta tehty tallenne, Livestriimauslupaan sisältyy oikeus tarjota siitä tehtyä tallennetta 30 vuorokauden ajan."

Tämän lisäksi todetaan seuraavaa:

"Jos videolla on käytetty äänitemusiikkia (digitaalisesti tai fyysisellä levyllä julkaistu musiikki), Teoston luvan lisäksi tarvitaan lisäksi lupa myös äänitteen masteroikeuden omistajalta (yleensä levy-yhtiö)."

Lähde: Usein kysyttyä - Teosto - Tekijänoikeus