Onko saatavissa lainauslukuja? Kuinka monta lainaa vuodessa tehdään Gustav Björkstrandin kirjaan: Maria Åkerblom - elämän ja kuoleman lähettiläs…

Kysytty

Onko saatavissa lainauslukuja? Kuinka monta lainaa vuodessa tehdään Gustav Björkstrandin kirjaan: Maria Åkerblom - elämän ja kuoleman lähettiläs kaupunkitasolla esim. Helsinki / Turku tai valtakunnallisesti?

Vastaus

Vastattu

Kirjastot kokoavat vuositilastoja alkuvuodesta, mutta yksittäisen kirjan lainauslukuja ei yleisiin tilastoihin tuoda, koska ne veisivät mielettömästi tilaa. Kysytyssö tapauksessa on kuitenkin mahdollista karkeasti arvioida lainausmääriä tämänhetkisen kysynnän perusteella, joka on tuoreen elokuvan ansiosta tuonut vuonna 2011 julkaistulle kirjalle varausjonon.

HelMet-järjestelmään on tätä kirjaa hankittu suomenkielisenä käännöksenä kaikkiaan 32 kappaletta. Jos oletamme, että ainakin vuoden ajan kirjasta olisi koko ajan varauksia eli niteet eivät makaisi hyllyssä odottamassa lainaajaa, voidaan arvioida, että kutakin nidettä kohtaan voisi syntyä noin 10 lainausta eli todennäköisesti vuoden lainamäärä oli noin 300 kappaletta. Tällaisiin laskelmiin (10 lainaa vuodessa on ihannetapaus) on mahdollisuus, kun kyseessä on kysytty uutuus tai tällainen uudelleen kysytyksi tuleminen. Muuten tällaisen vähän vanhemman kirjan lainamääriä ei voisi järkevästi arvioida.

Valtakunnallisia lainauslukuja yksittäisten kirjojen osalta ei suuritöisyyden takia ole koskaan kerätty ja julkaistu. Tekijänoikeuskorvauksia kirjailijoille jakava Sanasto ry kerää kirjastoilta tällaisia tietoja, mutta sekin joutuu tyytymään otantoihin, koska kaikkien miljoonien kirjastoissa olevien niteitten lainojen tarkka laskeminen tulisi liian työlääksi ja kalliiksi.

Heikki Poroila