Onko saatavilla selkokielisiä äänikirjoja? Lapsille tai aikuisille suunnattuja, kaikki käy, kunhan on suomeksi.

Kysytty

Hei!

Onko saatavilla selkokielisiä äänikirjoja? Lapsille tai aikuisille suunnattuja, kaikki käy, kunhan on suomeksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näyttäisi siltä, että selkokielellä kirjoittuja äänikirjoja ei juuri ole. Helmet-haku antoi ainoana tuloksensa Tuula Purasen kirjoittaman teoksen "Miina ja Manu kirjastossa", jossa on selkokielellä kirjoitettu kirja ja siitä tehty CD-äänikirja. Selkosivuilta osoitteesta http://papunet.net/selko/aihe/verkkokirjat/ löytyy pieni määrä selkokirjoja, joissa on selkokielinen teksti ja sama ääneen luettuna.

Veikkaan, että koska selkokirjojakin tehdään suhteellisen vähän, ei niistä tehdyillä äänikirjoilla olisi senkään verran kysyntää. Osalla selkokirjojen käyttäjistä ongelmana on kielellisesti mutkikkaan tekstin lukeminen, kun taas tekstin kuunteleminen saattaa sujua paremmin. Selkokeskuksen kaupallisesti julkaisemat kirjat näyttävät olevan vain painettuja.

Varsinaisia selkokielisiä äänikirjoja siis näyttää olevan heikosti, mutta ehkäpä helpommat äänikirjat toimisivat? Muutkin Miina ja Manu -sarjan äänikirjat lienevät kohtuullisen helppoa kieltä. Lastenaineistosta myös monet sadut saattavat olla niin helppoa suomea, että niitä on helppo ymmärtää. Aikuisille suunnatut äänikirjat taitavat sen sijaan olla pikaisen silmäilyn perusteella kieleltään suurimmaksi osaksi sen verran haastavista teoksista tehtyjä, etteivät ne sovi kovin hyvin selkokieltä tarvitseville. Kenties Agatha Christien ja Arthur Conan Doylen äänikirjat ovat helpoimmasta pasta aikuisten äänikirjoissa.

Saattaa olla melkein helpointa mennä jonkin kirjaston lastenosastolle katsomaan, millaisia teoksia siellä olisi saatavilla äänikirjoina. Lapsille suunnatut äänikirjat ovat yleisesti ottaen helpompia kieleltään kuin aikuisille suunnatut, mutta niissäkin on toki eroja.

Voit toki ehdottaa vaikkapa Selkokeskukselle selkokielisten äänikirjojen tuottamista. Sen sivut löytyvät osoitteesta http://selkokeskus.fi.