Onko rottien tavallista saalistaa lintuja?

Kysytty

Onko rottien tavallista saalistaa lintuja?

https://www.youtube.com/watch?v=6dbDKatgws0

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Isorotta eli rotta (rattus norvegicus) on kaikkiruokainen ja erittäin sopeutuva ravintonsa suhteen. Ravinto on pääosin kasvispohjaista, mutta se vaihtelee sen mukaan mitä on tarjolla. Rotat saattavat syödä linnunmunia ja -poikasia sekä pieniä nisäkkäitä.

Yleensä rotat eivät saalista aikuisia lintuja. Linnut varovat nisäkkäitä ja suurin osa linnuista on liian suuria ja vahvoja, jotta rotat voisivat ne kukistaa. Rotat kuitenkin syövät kuolleita ja vahingoittuneita lintuja. Voidaankin olettaa, että videon kyyhkynen on vahingoittunut tavalla, joka estää sitä pakenemasta rottaa. Avokaatopaikkojen väheneminen ja ihmisen elinympäristön parantaminen kaventaa rottien elinmahdollisuuksia. Tämä voi johtaa siihen, että rotat joutuvat tekemään enemmän työtä ravintonsa eteen. Rotta, jolla on riittävästi helposti saatavaa ravintoa tuskin saalistaa lintuja.

Tällainen saalistaminen ei siis ole yleistä ja vaatii oikeat olosuhteet tapahtuakseen.

Lisätietoja ja lähteitä:

Valste, Juha Nisäkkäät Suomen luonnossa (2020)