Onko rahan polttaminen rikos? Symboloiko setelin polttaminen jotain?

Kysytty

Onko rahan polttaminen rikos? Symboloiko setelin polttaminen jotain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuomas Kangasniemen artikkeli Rikosmyytti elää yhä: todellisuudessa rahan tuhoaminen on täysin laillista (Tekniikka & talous 30.9.2009, päiv.12.10.2010) http://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/rikosmyytti+elaa+yha+todellisuude… käsittelee tätä aihetta. Suomen Pankin lakimies Pekka Somerkosken mukaan ”laillisesti omistettujen ja omassa hallinnassa olevien seteleiden polttamisesta ei ole rangaistuskäytäntöä, joka olisi tiedossani”.

Tämän mukaan rangaistuksia setelien tuhoamisesta ei ole koskaan aiemminkaan säädetty eikä asiaan liittyviä kannanottoja, jotka sitoisivat poliisi- ja syyttäjäviranomaisia tai tuomioistuimia, ole Somerkosken mukaan mistään saatavissa.

Sen sijaan Somerkoski muistuttaa, että Suomen Pankki pitää rahan tahallista turmelemista epäeettisenä. Lisäksi pankin mukaan maksuvälineitä tulisi käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon ne on tarkoitettu eli maksuvälineenä.

Rahan polttaminen voi symboloida monia asioita. Pitäähän Suomen pankkikin rahan tahallista turmelemista epäeettisenä. Raha symboloi valtaa ja siksi siinä on haluttu nähdä monenlaisia henkisiä ja käytännöllisiä ominaisuuksia. Esimerkiksi Kiinassa sairaan vuoteen yläpuolelle ripustettiin kolikoista tehty miekka sairauden aiheuttajiksi uskottujen pahojen henkien karkoittamiseksi (Miranda Bruce-Mitford: Viestivät merkit & paljastavat symbolit 1997, s. 78)

16 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kädittääkseni joissain maissa rahan turmeleminen on rikollista koska rahassa on esimerkiksi kuvattuna monarkki ja monarkian halventaminen on kriminalisoitu. Ruotsissa muistan jonkun feministin polttaneen viime vuonna seteleitä jotka symboloivat naisten ja miesten palkkaeroja. Muistaakseni
tämä oli laitonta. Asiasta uutisoitiin silloin myös Suomessa.