Eduskuntatalon pylväiden lukumäärä

Kysytty

Onko pylväiden lukumäärällä (14) jokin sympoolinen merkitys,vai onko luku vain sattuma? Maakunnat tai läänit eivät linne lähtökohtia!

Vastaus

Vastattu

Eduskuntatalon pylväiden lukumäärällä tuskin on mitään ennalta-ajateltua symbolista merkitystä, siitä päätellen, että se muuttui pariinkin otteeseen ennen kuin lopulliseen määrään 14 päädyttiin. Rakennuksen suunnittelukilpailun voittaneen arkkitehti J. S. Sirénin alkuperäisen ehdotuksen julkisivussa pylväitä oli 12, sama määrä kuin esimerkiksi Ranskan kansalliskokouksen talossa. Sirén kuitenkin muutti fasadisuunnitelmaansa jo kilpailuvuonna, ennen kuin päätöstä talon rakentamisesta oli edes tehty. Tässä vaiheessa pylväitä oli rakennussuunnitelmassa 16. Vasta vuoden 1926 aikana rakennus sai suunnitelmissa lopullisen hahmonsa ja toteutuneen rakennuksen kolonnadin pylväsluvuksi tuli 14. Sirén myös kasvatti pylväiden läpimittaa alkuperäisestä (alhaalta 125 cm ja ylhäältä 115 cm) 10 cm:llä - ei konstruktiivisista, vaan "puhtaasti esteettisistä syistä". Voisi ehkä ajatella, että vastaavasti pylväiden lukumäärä on estetiikan sanelema sattuma.

Lähde:
Liisa-Maria Hakala-Zilliacus, Suomen eduskuntatalo : kokonaistaideteos, itsenäisyysmonumentti ja kansallisen sovinnon representaatio. SKS, 2002

28 ääntä

Kommentit

miksi pylväitä on 12?