Onko Pulmusten Al Bundy kenkämyyjä vai kenkäkauppias? Mielestäni oikea termi on kenkämyyjä, mutta jälkimmäistäkin näkee paljon nettikeskusteluissa.

Kysytty

Onko Pulmusten Al Bundy kenkämyyjä vai kenkäkauppias? Mielestäni oikea termi on kenkämyyjä, mutta jälkimmäistäkin näkee paljon nettikeskusteluissa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Englanniksi Al Bundy -hahmon ammatti on women's shoe salesman eli hän työskentelee myyjänä naisten kenkäkaupassa. Hänen esimiehensä on Gary.

Kauppias-sanalla on kielitoimiston sanakirjan mukaan kaksi merkitystä:

1) kauppaa ammatikseen harjoittava henkilö
2) kaupustelija, kaupittelija, kauppaaja.

Ykkösvaihtoehdossa kauppias voidaan tulkita yrittäjäksi eli hän on taloudellisesti vastuussa liiketoiminnasta kun taas myyjä on yrittäjän työntekijä ja alainen. Mutta kakkosmerkityksen huomioon ottaen myös termi kenkäkauppias kelpaa luonnehtimaan Bundya.