Onko presidentti koskaan kieltäytynyt allekirjoittamasta lakia? Olisiko Sauli Niinistö voinut niin tehdä tämän kyykytyslain kohdalla, jos hän juristin…

Kysytty

Onko presidentti koskaan kieltäytynyt allekirjoittamasta lakia? Olisiko Sauli Niinistö voinut niin tehdä tämän kyykytyslain kohdalla, jos hän juristin koulutuksellaan olisi havainnut epäkohdat ja todennut, että laki on perustuslain vastainen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eduskunnan sivuilta löytyy hyvä kaavio lain valmistelusta.

http://lainvalmistelu.finlex.fi/

Presidentti voi jättää (ja on joskus jättänytkin) lain hyväksymättä ja silloin se palaa takaisin edellisiin valmisteluasteisiin.

http://lainvalmistelu.finlex.fi/7-lain-vahvistaminen/#esittely

Vuodesta 2000 alkaen voimassa olleen peruslain 6. luvun 77 ja 78 §:n mukaan presidentti voi kieltäytyä vahvistamasta eduskunnan hyväksymää lakia. Tällaisessa tapauksessa presidentti voi pyytää laista lausunnon korkeimmalta oikeudelta tai korkeimmalta hallinto-oikeudelta. Presidentin vahvistamatta jättämä laki palautuu eduskunnan käsittelyyn ja se voidaan siellä hyväksyä samansisältöisenä. Tällöin laki tulee voimaan ilman presidentin vahvistusta.

Presidentti Halosen jätti kaudellaan vahvistamatta arpajaislain vuonna 2001 ja Ahvenanmaan itsehallintolain vuonna 2009. Edellisessä tapauksessa eduskunta hyväksyi lain ja jälkimmäisessä päätyi hylkäämään sen. Presidentti Niinistön kaudella ei ole ollut tällaisia tapauksia.

Vastaus kysymykseen: presidentti voi jättää lain vahvistamatta mutta ei voi estää sen tulemista voimaan samansisältöisenä eduskunnan näin päättäessä yksinkertaisella äänten enemmistöllä.