Onko pinttynyt tupakanhaju asunnossa terveydelle haitallista, etenkin pienelle lapselle? Varsinaista tupakointia on tapahtunut vuosia sitten. Joidenkin…

Kysytty

Onko pinttynyt tupakanhaju asunnossa terveydelle haitallista, etenkin pienelle lapselle? Varsinaista tupakointia on tapahtunut vuosia sitten. Joidenkin tekstiviitteiden mukaan tupakan haitalliset aineet säilyvät pinnoilla aiemmin luultua kauemmin, mutta tarkempaa tietoa asiasta ei löytynyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pinttyneen tupakanhajun aiheuttamaa epäsuoraa passiivista tupakointia ei ole tutkittu lähimainkaan yhtä paljon kuin varsinaista passiivista tupakointia. Suomen kuvalehden referoiman Environmental Science & Technology -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan huonekaluihin, mattoihin, vaatteisiin ja muille pinnoille pinttynyt tupakanhaju voi olla terveydelle haitallisempaa kuin on luultu. Erilaisille pinnoille tarttunut nikotiini voi muodostaa myrkyllisiä tai syöpää aiheuttavia yhdisteitä reagoidessaan huoneilman otsonin, pintojen molekyylien tai ympäristön typpiyhdisteiden kanssa. Nikotiini voi säilyä pinnoissa kuukausia - tuskin kuitenkaan vuosia.

Kotimaisesta sisäilma- ja ympäristöterveyskirjallisuudesta en löytänyt epäsuoraan passiiviseen tupakointiin liittyvää tutkimustietoa. Pelkän tupakanhajun aiheuttamat terveyshaitat tuskin kuitenkaan ovat lähimainkaan yhtä vakavia kuin tupakansavun, sillä tupakoinnin terveydelle haitalliset vaikutukset perustuvat pääasiassa hengitettäviin kaasu- ja hiukkasmaisiin epäpuhtauksiin, ja sisäilman hiukkasten pitoisuus laskee kohtalaisen nopeasti tupakoinnin jälkeen. Voi kuitenkin olla aiheellista selvittää, että harmillisessa ongelmassanne on todella kyse vain pinttyneestä tupakanhajusta eikä esimerkiksi toisesta huoneistosta kulkeutuvan tupakansavun aiheuttamasta hajusta.

Lähteet:
Marko Hamilo, Fukushimasta ei huolta - suurin säteily tulee huoneilmasta. (http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/fukushimasta-ei-huolta-suurin-s…)
Antti Pönkä, Terveydensuojelu. Suomen ympäristöterveys, 2006
Markku Seuri & Eero Palomäki, Haasteellinen sisäilma : riskianalyysi sisäilmaongelmissa. Rakennustieto, 2000