Onko Patrik Laine asevelvollinen Suomen joutuessa sotaan vai voiko hän jäädä USA:han pelailemaan pleikkaria?

Kysytty

Onko Patrik Laine asevelvollinen Suomen joutuessa sotaan vai voiko hän jäädä USA:han pelailemaan pleikkaria?

Vastaus

Vastattu

Ilmeisesti Patrik Laine (s. 1998) ei ole suorittanut varusmiespalvelusta. Hänellä on Suomen kansalaisuus ja hän on kutsunnanalainen siihen saakka kunnes hän täyttää 30 vuotta. Jos esim. tänä vuonna Suomessa syttyisi sota, niin Patrik Laine ei olisi asevelvollinen, koska hän ei ole suorittanut varusmiespalvelusta.

Asevelvollisuuslaissa määrätään näin; Jokainen miespuolinen Suomen kansalainen on asevelvollinen sen vuoden alusta, jona hän täyttää 18 vuotta, sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 60 vuotta, jollei jäljempänä toisin säädetä. Asevelvollisuuden suorittamiseen kuuluu varusmiespalvelus, kertausharjoitus, ylimääräinen palvelus ja liikekannallepanon aikainen palvelus sekä osallistuminen kutsuntaan ja palveluskelpoisuuden tarkastukseen. Palvelukseen voidaan määrätä vain palveluskelpoinen asevelvollinen.

Lähteet:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20071438?search%5Btype%5D=p…

https://www.nhl.com/fi/player/patrik-laine-8479339