Onko Pasilan toimipisteessanne kaikki Helsingin kaupungin julkaisema kirjallinen aineisto kaupungin ja sen eri hallintokuntien seka toimielinten historiasta?…

Kysytty

Onko Pasilan toimipisteessanne kaikki Helsingin kaupungin julkaisema kirjallinen aineisto kaupungin ja sen eri hallintokuntien seka toimielinten historiasta? Ellei, mista sita pitaisi lahtea kyselemaan?
Kiitos tiedoistanne jo etukateen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkirjastossa sijaitsevasta Helsinki-kokoelmasta löytyy kysymäänne aineistoa runsaasti, mutta ei kuitenkaan kattavasti. Esim. seuraavat kuuluvat kokoelmaan:
-Helsingin kaupungin kunnallishallinto (vuodesta 1875 lähtien)
-Helsingin kaupunginvaltuuston painetut asiakirjat (vuodesta 1907 lähtien. Myöhemmin Helsingin kaupunginhallituksen mietinnöt ja Helsingin kaupunginvaltuuston päätökset erillisinä julkaisuina)
-Kaupunginhallituksen esityslistat (säilytetään 5 vuotta)
-Lautakuntien esityslistat (kuluva ja edellinen vuosi, paitsi Kulttuuri- ja kirjastolautakunta viisi vuotta)
-Hallintokuntien toimintakertomuksia satunnaisesti
-Kaupungin eri virastojen ja laitosten omia julkaisuja, vuosikertomuksia yms. (ei kattavasti)

Edellä mainittujen lisäksi Helsinki-kokoelma sisältää runsaasti erilaisia Helsinkiin liittyviä aineistoja kartoista ja historiikeista kaunokirjallisuuteen ja paikallislehtiin.

Kysymänne kaltaiset virallisjulkaisutyyppiset aineistot on koottu kattavasti Helsingin kaupunginarkistoon, jonka yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.hel2.fi/Tietokeskus/kaupunginarkisto/index.html