Onko Pasilan Konepajan alueesta tai Helsingin Vallilasta kirjoitettu runoja tai lauluja? Tai onko alueen merkkirakennusten suunnittelijoiden sitaatteja…

Kysytty

Onko Pasilan Konepajan alueesta tai Helsingin Vallilasta kirjoitettu runoja tai lauluja? Tai onko alueen merkkirakennusten suunnittelijoiden sitaatteja löydettävissä (Bruno F. Granholm) mistään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runoilija Viljo Kajava on kirjoittanut Vallilasta runokokoelman nimeltä Vallilan rapsodia (1972).  Vuonna 1973 Tuulikki Eloranta lauloi kappaleen Vallilan puutalot, joka on julkaistu levyllä Kinaporin humppa. Se löytyy myös levyltä Love Records : kaikki singlet. 2 (2016). Joitakin muitakin lauluja, joissa Vallila esiintyy ainakin kappaleen nimessä, löytyy myös. Alla linkki luetteloon Suomen kansallisdiskografia Violan sivulle:

https://viola.linneanet.fi/vwebv/search?searchArg=vallila&searchCode=TALL&setLimit=1&recCount=20&searchType=1&page.search.search.button=Hae

Muitakin runoja ja lauluja Vallilasta tai Pasilan konepajan alueesta varmasti on, mutta runoja tai runokokoelmia on harvoin asiasanoitettu, ja niiden aihe selviää vain lukemalla tai kuuntelemalla.

Paljon tietoa, kuvia ym. Pasilan konepajasta löytyy Suomen museoiden, arkistojen ja kirjastojen Finna-palvelun kautta:

https://www.finna.fi/Search/Results?lookfor=pasilan+konepaja&type=AllFields&dfApplied=1&limit=20

Arkkitehti Bruno F. Granholmin sitaatteja ei löytynyt.