Onko painovoima pienimmillään päiväntasaajalla?

Kysytty

Onko painovoima pienimmillään päiväntasaajalla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä on, alimmillaan maan vetovoima, jota kutsutaan myös  painovoimaksi, on päiväntasaajalla  ja  suurimmillaan navoilla. Suurin syy eroihin on maapallon lievä litistyneisyys. Myös läheisyys maan keskipisteeseen kasvattaa painovoimaa. Maahan kaivautuneena painaa enemmän kuin korkealle kiipeämällä.  Lisää tietoa esim. National Geographic -lehden artikkelista (6.7.2010) ja peda.fi-sivustolta:

https://natgeo.fi/tiede/onko-painovoima-sama-kaikkialla

https://peda.net/kontiolahti/ahokkalan-koulu/luokat/5-6-luokka/efyke5-6…

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

"Myös läheisyys maan keskipisteeseen kasvattaa painovoimaa."

Selittynee vain sillä että suurin osa maan massasta on rautaytimessä.
Ydintä lähestyttäessä painovoima voi siten lisääntyä mutta maapallon keskiössä pitänee olla painottomuus.

+Maapallon pyörimisliike saa aikaan "keskipakoisvoimaa" joka on vastakkaissuuntainen "painovoiman" kanssa. Tuonkin vaikutus on suurin päiväntasaajalla.