Onko pääkaupunkiseudun kirjastoissa saatavilla suomenkielisenä alkuperäisiä raakoja Grimmin satuja? Entä sellaista Tuhannen ja yhden yön satukirjaa, jossa on…

Kysytty

Onko pääkaupunkiseudun kirjastoissa saatavilla suomenkielisenä alkuperäisiä raakoja Grimmin satuja? Entä sellaista Tuhannen ja yhden yön satukirjaa, jossa on myös satu Lemmenorja Ghanemista?
Lemmenorja Ghanemin satu löytyy ainakin Tuhat yksi yötä I-VI - Wsoy 1995 - 1560 sivua kirjasarjasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eniten Grimmin satukirjoja on Pasilan varastossa. Kannattaa mennä sinne tutkimaan niitä, koska nimeketietojen perusteella asia ei selviä. Tosin osassa vanhimmistakin painoksista Grimmin satukirjoissa on maininta 'mukaillen nuorisolle kertonut'. Epäilen vahvasti, että HelMet-kirjastoissa ei ole alkuperäisiä, raakoja satuja.

Tämä kirja löytyy HelMetistä: Tuhat yksi yötä. III-IV / suomentanut J. A. Hollo ; kuvittanut Unto Kaipainen ; [runot suomentanut Elina Vaara] ja siinä on mukana satu Lemmenorja Ghanemista. Teos on Pasilan kokoelmissa ja tällä hetkellä lainassa.
http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1113574__SLemmenorja%20Gha…

2 ääntä

Kommentit

Tammi on julkaissut vuonna 1999 kolmiosaisen teossarjan Grimmin sadut alaotsakkein Ruusunen, Tuhkimo, Lumikki. Kannattaa selvittää löytyisikö sitä pääkaupunkiseudun kirjastoista.

Kerkko: Ei taida noi olla niitä alkuperäisiä. Meinaan näitä satuja joissa esim. mylläri-isä haluaa mennä naimisiin oman tyttärensä kanssa ja kun tämä ei suostu niin isä leikkaa tyttäreltään kädet ja rinnat irti, jotta pääsisi haluistaan.

Lainasin nuo kolme kirjaa ja ne on Disney-versioita raaempia, mutta ei ne ole ihan niitä alkuperäisiä. Esim. tämän kirjasarjan Punahilkka sadussa suden vatsa avataan ja Punahilkka pääsee sieltä pois, kun taas ihan alkuperäisessä Grimmin sadussa Punahilkka joutui syömään paloja isoäidistä, ja suden syötyä Punahilkan, Punahilkka ei palannut enää elävien kirjoihin vaan jäi sinne suden vatsaan.