Onko pääkaupunkiseudun kirjastoihin tehty vaalien info-pisteitä kuten oikeusministeriön selvityksessä suositeltiin? Jos on, niin mihin ja voiko niihin tuoda…

Kysytty

Onko pääkaupunkiseudun kirjastoihin tehty vaalien info-pisteitä kuten oikeusministeriön selvityksessä suositeltiin?

Jos on, niin mihin ja voiko niihin tuoda vaalimateriaalia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston osalta eduskuntavaalien esitemateriaalia ja tilaisuuksia koskien kirjastoja on ohjeistettu seuraavan linjan mukaisesti :

- puolueet ja yksittäiset ehdokkaat voivat pitää suljettuja kokouksia kirjaston kokoustiloissa

- puolueet ja yksittäiset ehdokkaat eivät voi järjestää kirjastoissa avoimia yleisötilaisuuksia

- vaalimainoksia ei saa laittaa esille kirjastoihin

Kirjasto voi itse halutessaan järjestää tasapuolisuusperiaatetta noudattavia vaaliaiheisia tilaisuuksia eli paikalle tulee kutsua usean eri puolueen edustajia. Tällaisia ovat esim. paneeli- tai keskustelutilaisuudet.
Tällä hetkellä kirjastoissa ei ole resursseja pitää yllä toimivaa vaali-infopistettä, jossa puolueet ovat tasapuolisesti edustettuina ja vaalitietoutta jaetaan asiallisesti (vastuuhenkilön nimeäminen, tehtävien määrittely, työajan antaminen tehtävän hoitoon). Linjaa ja ohjeistusta on tietysti mahdollista tarkistaa esim. seuraaviin kunnallisvaaleihin mennessä.
Monet Helsingin kirjastoista toimivat kyllä ennakkoäänestyspaikkana. http://192.49.229.35/E2011/s/aanpkat/kupaik_helsinki.html