Onko pääkaupunkiseudulla paikkaa, jossa vanhoista kaitafilmillä kuvatuista videoista voisi tehdä mp4-tiedostoja siis DVD/CD -formaattiin? Siis jos itsellä ei…

Kysytty

Hei. Onko pääkaupunkiseudulla paikkaa, jossa vanhoista kaitafilmillä kuvatuista videoista voisi tehdä mp4-tiedostoja siis DVD/CD -formaattiin? Siis jos itsellä ei ole teknistä välineistöä (ja teknistä tietotaitoa). Kirjastot? Arkistot?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sellon kirjaston Pajassa onnistuu kaitafilmien digitointi.
Pääkaupunkiseudun HelMet-kirjastot tarjoavat laitteita ja ohjelmia erilaisten aineistojen digitointiin. Käytännössä digitoinnilla tarkoitetaan esimerkiksi vhs-nauhalle tallennetun videomateriaalin muuntamista dvd-levyltä katsottavaan ja käsiteltävään muotoon.
Mitä voin digitoida ja missä kirjastoissa?

Digitointilaitteistoja löytyy useista kirjastoista eri puolilta pääkaupunkiseutua. Laitteistot ja digitointivälineet voivat poiketa toisistaan, joten kannattaa varmistaa etukäteen joko puhelimitse tai paikan päältä tarkemmin, mitä mahdollisuuksia omassa kirjastossasi on.
VHS-videonauhoja voit digitoida näissä kirjastoissa:
Entresse
Hakunila
Kaupunkiverstas / Kirjasto 10
Kauniainen
Myllypuro
Nöykkiö
Pasila
Sello (myös mikrofilmien digitointi)

Lähde: http://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjasto/Juttuja_ekirjastosta/Digitoi_helme…