Onko opettajamatrikkelikirjoja julkaistu vuosittain ja minä nimisinä? Selasin kirjastossa tänään Luokanopettajat 1990 -kirjaa. Olen nähnyt vanhemmankin joskus…

Kysytty

Onko opettajamatrikkelikirjoja julkaistu vuosittain ja minä nimisinä? Selasin kirjastossa tänään Luokanopettajat 1990 -kirjaa. Olen nähnyt vanhemmankin joskus. Ajattelen, että se oli 1950-luvulta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkin asiaa Suomen kansallisbibliografian eli Fennica-tietokannan kautta ja sen mukaan tämä "Luokanopettajat 1990" on ollut kertaluonteinen julkaisu eikä sellaista ainakaan samalla nimellä ole muina vuosina julkaistu.

Opettajamatrikkeleita on kyllä julkaistu, mutta useimmiten ne ovat yksittäisen koulun opettajista koottuja luetteloita, eivät tällaisia yleisiä.

Leif Mether on vuonna 1994 julkaissut kirjasen "Koulumatrikkeleja" (Sukutietotekniikka ry), johon on koottu luetteloa Suomessa julkaistuista alan matrikkeleista. Tätä ei löydy Teuvalta, mutta sen voi saada kaukolainaamalla jostain muusta kirjastosta (löytyy kyllä useammasta kirjastosta Suomessa).

Toinen mahdollisuus on selata näitä matrikkeleita Fennica-tietokannasta (https://fennica.linneanet.fi). Valitsemalla hakusanoiksi "matrikkelit" ja "opettajat" saa 21 viitettä. Siinä eivät välttämättä ole ihan kaikki. Pelkällä sanalla "matrikkelit" tulee jo 911 viitettä.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto