Onko onko Helsingin Riekon korttelista tai erityisesti siihen kuuluvasta Merimiehenkatu 29:stä kirjoitettu historiikkia?

Kysytty

Onko onko Helsingin Riekon korttelista tai erityisesti siihen kuuluvasta Merimiehenkatu 29:stä kirjoitettu historiikkia?

Vastaus

Vastattu

Erillistä historiikkia sen enempää Riekon korttelista kuin Merimiehenkatu 29:ssä sijaitsevasta rakennuksestakaan en onnistunut löytämään.

Kaija Ollilan ja Kirsti Topparin teoksessa "Puhvelista Punatulkkuun : Helsingin vanhoja kortteleita" (Helsinki : Helsingin sanomat, 1977) on korttelista kahden sivun mittainen artikkeli.

Merimiehenkatu 29:n rakennuksesta kirjassa on seuraavat tiedot:

"Omistaja Teollisuuskiinteistö Oy. Piirtänyt Jarl Eklund, valmistunut 1924. Teollisuustalo, mm. Minitekstiili Hyppölä Oy, myymälä Marakatti, Käyttövilla, Lehtihanke Oy, Estin Oy, Yleisradion osastoja, pesula Nopeapesu."

"Riekon korttelin Merimiehenkadun puoleiset talot on rakennettu miltei kaikki samaan aikaan 1930-luvun loppuvuosina. Ulkonäöltäänkin nämä nelikerroksiset asuintalot muistuttavat kovasti toisiaan. Ainoastaan Merimiehenkatu 29 on teollisuustalo, jonka rakennutti 1924 Keskusautotallit Oy. Täältä vuokrasivat autotallin 1920-luvulla mm. Italian suurlähettiläs, Karl Fazer ja Karl Knief. Kauan sitten Merimiehenkatu oli Rööperin lasten mainio kelkkamäki."

Kirjan ilmestymisen jälkeen rakennuksessa toimivat yritykset ovat tietysti vaihtuneet, samoin ilmeisesti koko kiinteistön omistaja. ( https://www.google.com/search?q=%22merimiehenkatu+29%22&rlz=1C1GCEB_enFI859FI859&ei=S1v8Xq-vMfKlrgTY1KTAAg&start=10&sa=N&ved=2ahUKEwjvgMbA4qvqAhXykosKHVgqCSgQ8tMDegQIDRAu&biw=1920&bih=937 )

Tässä vielä linkki yllä mainittuun kirjaan: https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1438361?lang=fin