Onko ollut olemassa roomalaisia luonnontieteilijöitä? Ovatko he kaikki olleet kotoisin Kreikasta.

Kysytty

Onko ollut olemassa roomalaisia luonnontieteilijöitä? Ovatko he kaikki olleet kotoisin Kreikasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Antiikin Kreikassa tiede kukoisti, mutta on totta, että Roomassa tilanne oli hieman toinen. Filosofia, matematiikka ja luonnontieteet eivät olleet antiikin Roomassa suuressakaan huudossa, vaan kävi mm. niin, että keisari Vespasianus karkoitti filosofit Roomasta. Filosofian opinnot senaatti kielsi v. 161 ja 153 eKr. Roomassa arvostettiin ja harjoitettiin puhetaitoa, mutta siihen ei liitetty esim. filosofiaa (tai fysiikkaa tai muita luonnontieteiksi katsottuja, jota kreikan filosofit usein pohtivat), toisin kuin Kreikassa. Keisarien Rooma oli ennemminkin reetorien, valtiotieteilijöiden, eetikoiden ja myöhemmin mystikkojen valtakunta, kuin filosofien. Roomalainen filosofia, sikäli kun sitä harjoitettiin, keskittyi ennemminkin varhaisemman kreikkalaisen filosofian kommentointiin, kuin uusien ideoiden kehittämiseen.

Lähde: Carcopino, Jérôme, Marja Itkonen-Kaila, Jaakko Suolahti, ja Marja Itkonen Kaila. Sellaista oli elämä keisarien Roomassa. 2. p. Porvoo ; Helsinki ; Juva: WSOY, 1980. (s.137-138; 159-160)

Tässä vaiheessa on hyvä muistaa, että antiikin kreikkalaiset filosofit tutkivat usein esimerkiksi fysiikkaa ym. nykyisin luonnontieteisiin liitettäviä aiheita, eli filosofian käsite oli nykyistä laajempi. Voidaankin puhua "luonnonfilosofiasta". Antiikin filosofiasta voi lukea esim. täältä: https://filosofia.fi/fi/ensyklopedia/antiikin-filosofia

Kyllähän roomastakin löytyi myös luonnontieteistä kiinnostuneita, joista tunnetuimpia on Seneca nuorempi (Lucius Annaeus Seneca) sekä Plinius vanhempi.

Seneca nuoremman luonnonfilosofisiin ajatuksiin voi tutustua esim. seuraavien teosten avulla:

  • Nurmi, Suvielise. Hurja luonto: Abrahamista Einsteiniin. Helsinki: Yliopistopaino, 1999.
  • Seneca ja Juho August Hollo. Tutkielmia ja kirjeitä. Porvoo: WSOY, 1964.

Plinius vanhemman teosta luonnontieteen historiasta Historia Naturalis ei ole vielä käännetty suomeksi, mutta sitä koskevia tutkimuksia löytyy Finna.fi:sta.

Jos podcast aiheesta kiinnostaa, niin Parlatoriolta löytyy ihan selaimessakin kuunneltava jakso: Oopiumia ja hunajaa – Kuinka luonnontieteet näyttäytyivät antiikissa?