Onko ollut olemassa muita naispuolisia Suuria kuin Katariina Suuri? Entä miehiä, Aleksanteri, Pietari ja Kaarle Suuret tiedän.

Kysytty

Onko ollut olemassa muita naispuolisia Suuria kuin Katariina Suuri?
Entä miehiä, Aleksanteri, Pietari ja Kaarle Suuret tiedän.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hallitsijan lisänimistä ei löytynyt mitään kattavaa luetteloa. Lisänimi Suuri, "The Great", on kuitenkin ollut yleinen, tunnetuimpia juuri nuo mainitsemasi Aleksanteri Suuri, Pietari Suuri, Katariina Suuri ja Kaarle Suuri. Muitakin suuria maailmanhistoria siis tuntee, naisia en kyllä onnistunut löytämään kuin tuon Katariinan.

Tässä esimerkkejä, lista ei ole kattava:
Babylonian kuninkaat:
Sargon I Suuri, hallitsi 2340-2284 eKr.
Kastilia:
Ferdinand I "Le Magno", hallitsi 1029-1065
Makedonia:
Aleksanteri Suuri, Alexander II "The Great", hallitsi 336-323 eKr.
Navarro:
Sancho III Suuri, hallitsi 1004-1035
Osmanien valtakunta ja Turkki:
Soliman II Suuri, hallitsi 1520-1566
Persia:
Kyyros I Suuri, Cyrus "The Great", hallitsi 559-530 eKr.
Portugali:
Emanuel I Suuri, hallitsi 1495-1521
Preussi:
Fredrik II Suuri, Frederick II "The Great", hallitsi 1740-1786
Puola:
Kasimir III Suuri, Kasimir III "The Great", hallitsi 1333-1370
Ludwig Suuri, hallitsi 1370-1382
Ranska:
Kaarle Suuri, Charles "The Great", hallitsi 768-814
Rooman valtakunta:
Konstantinus I Suuri, hallitsi 306-337
Theodosius I Suuri, hallitsi 379-395
Saksan valtakunta:
Otto I Suuri, hallitsi 936-973
Seleukidien valtakunta:
Tigranes "The Great", hallitsi 83-69 eKr.
Tanska:
Knuut I Suuri, Knud I "The Great", hallitsi 1019-1035
Valdemar Suuri, Valdemar "The Great", hallitsi 1157-1182
Unkari:
Ludwig I Suuri, Louis I "The Great", hallitsi 1342-1382
Matias Corvinus, Matthias Corvinus "The Great", hallitsi 1458-1490
Venäjä:
Vladimir I Suuri, hallitsi 980-1015
Iivana III Suuri, Ivan III "The Great", hallitsi 1462-1505
Pietari Suuri, Peter I "The Great", hallitsi 1682-1725
Katariina II Suuri, Catherine II "The Great", hallitsi 1762-1796
paavit:
Gregorius I Suuri, hallitsi 590-604

Lähteenä käytetty seuraavia teoksia:
* Morby: John E.: Dynasties of the world : a chronological and genealogical handbook, Oxford University Press, 1989
* Gibson, Peter: The concise guide to kings and queens : a thousand years of European monarchy, 1985
* Otavan suuri maailmanhistoria
* Grimberg, Carl: Kansojen historia
Nämä teokset löytyvät Hämeenlinnan kaupunginkirjaston kokoelmista. http://webkirjasto.htk.fi/

Katso myös nämä:
Worldwide guide to women in leadership:
http://www.guide2womenleaders.com/
Guide and Index to Lists of Rulers:
http://www.friesian.com/histindx.htm