Onko olemassa (tieto)kirjaa, jossa on suomalaisia henkirikoksia? Etsin tarkemmin sellaista tiettyä kirjaa, johon on koottu henkirikoksia ehkä sata tai tuhat.

Kysytty

Onko olemassa (tieto)kirjaa, jossa on suomalaisia henkirikoksia? Etsin tarkemmin sellaista tiettyä kirjaa, johon on koottu henkirikoksia ehkä sata tai tuhat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oikeuspoliittisessa tutkimuslaitoksessa on Terhi Viljanen selvittänyt henkirikoksia vuosina 1970-1979. Tutkimuksessa on tarkasteltu noina vuosina tehtyjä yli tuhatta henkirikosta ja selvitetty niiden syitä, tekoaikoja ja -tapoja, tekijän mielentilaa, tekijän ja uhrin välistä suhdetta sekä alkoholin vaikutusta tekoon. Tutkimus on tilastollinen. Julkaisun tiedot: Henkirikokset Suomessa vuosina 1970-1979 / Terhi Viljanen. Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen julkaisuja 60, Helsinki 1983.
Asiakaspalautteesta lisäsimme toimituksessa myöhemmin vastaukseen viitteen seuraavasta teoksesta, joka ei ole vielä ilmestynyt: Ahonen, Hannu J. (salanimi, ennakkotieto), Henki lähti! : suomalaisia henkirikoksia. Kotka : T:mi Gibel, (Jyskä : Skoob). Arvioitu julkaisuaika: 20090630