Onko olemassa suomenkielistä tietokirjallisuutta norjalaisten aseellisesta vastarinnasta saksalaista miehittäjää kohtaan ?

Kysytty

Onko olemassa suomenkielistä tietokirjallisuutta norjalaisten aseellisesta vastarinnasta saksalaista miehittäjää kohtaan ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Toisen maailmansodan aikaisesta Norjan vastarintaliikkeestä on kirjoitettu tietokirjoja, mutta ei montakaan suomeksi. Kirjastojen yhteistietokanta Melindan kautta löytyy kirjoja, mutta tosiaan muilla kuin suomen kielellä:

http://linda.linneanet.fi/F/HR13GMGTXMMPYG6RQH7QLPF1MEM64CGGCBQC2M8VF74…

Alla mainituissa kirjoissa aihetta käsitellään suomeksi:

- Vastarintamies n:o 24 : Norjan salainen rintama / Gunnar Sönsteby (muistelmat, 1962)
- Jos veis he henkemme : Morsetin perheen tarina / Per Hansson (1966)
- Vainottuna ja vangittuna / Trygve Bratteli (1982)
- Siviilivastarinta / toimittanut Pentti Laine (1969, kirjassa Reidunn Kiurun artikkeli: Norjan väkivallaton vastarinta toisen maailmansodan aikana)