Onko olemassa suomenkielisiä kirjoja, joiden aiheena on intiaanien ruoka ja ruokaperinne, intiaanikeittiöt yms.? Mukana voisi olla intiaanien…

Kysytty

Onko olemassa suomenkielisiä kirjoja, joiden aiheena on intiaanien ruoka ja ruokaperinne, intiaanikeittiöt yms.? Mukana voisi olla intiaanien perinneruokaohjeita ja/tai kuvailua intiaanien ruuista ja ruokien (perus)raaka-aineista.
Tarvitsen tietoa sekä nyky- että entisajan intiaanien ruokakulttuurista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Intiaanien ruokakulttuuri on tyypillisesti aihe, jossa joutuu yhdistelemään tietoja hyvin monesta lähteestä. Reino Keron "Intiaanien Amerikka" -kirjassa on jonkun verran arkeen liittyvää tietoa samoin Pentti Virrankosken "Yhdysvaltain ja kanadan intiaanit" sekä Jon Manchip Whiten "Everyday life of the North American Indian" - kirjoissa. Intianeja koskevat tutkimukset käsittelevät enimmäkseen historiaa, kansatiedettä ja taidetta.
Intiaaneja koskevat asiasanat ovat: intiaanit; alkuperäiskansat
Ruokaperinteistä löytyy asiasanalla ruokakulttuuri.
Asiasanat voi yhdistää maiden nimiin, esim. Etelä-Amerikka; Latilainen Amerikka; Yhdysvallat