Onko olemassa suomen kielen lisäksi muita jossakin maassa yleisesti käytettyjä (miel. latinalaisin kirjaimin kirjoitettavia) kieliä, jossa ei ole eri sukuja (?…

Kysytty

Onko olemassa suomen kielen lisäksi muita jossakin maassa yleisesti käytettyjä (miel. latinalaisin kirjaimin kirjoitettavia) kieliä, jossa ei ole eri sukuja (?) - en- tai ett-sukuiset, der, die das tms. - jakoa maskuliinisiin, feminiinisiin, neutrisiin tms. sanoihin eikä liioin epämääräisiin tai määrättyihin substantiivien muotoihin? Onko suomen kieli tässä suhteessa ainoa tasa-arvoinen ja muutoinkin selkeä kieli?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Länsimaakeskeisestä perspektiivistämme kielet, joissa yksikön kolmannen persoonan pronomini ei määräydy sukupuolen mukaan, ovat eittämättä harvinaisia. Tämä piirre onkin huomattavasti yleisempi länsimaiden ulkopuolelle jäävillä alueilla puhuttavissa kielissä.

Jos kuitenkin pitäydytään länsimaisessa näkökulmassamme (ja latinalaisissa aakkosissa), suomen kanssa harvalukuisessa sukupuolineutraaleja pronomineja käyttävien kielten joukossa ei taida olla paljon muita kuin suomalais-ugrilaiset sukulaiskielemme viro ja unkari.

Substantiivien artikkelittomuus on länsimaisten kielten keskuudessa niin ikään hyvin epätavallista. Viro kelpaa suomen seuraksi tähänkin joukkoon - unkari sitä vastoin on pakko diskvalifioida. Kolmanneksi pyöräksi voimme sen sijaan ottaa latvian.

Lähde:
George L. Campbell, Concise compendium of the world's languages

1 ääntä

Kommentit

Turkki on tällainen kieli ja sitä on kirjoitettu latinalaisin aakkosin vuodesta 1926.
Persia (farsi) on toinen, mutta kirjaimisto on arabian.

Turkki on tällainen kieli ja sitä on kirjoitettu latinalaisin aakkosin vuodesta 1926.
Persia (farsi) on toinen, mutta kirjaimisto on arabian.