Onko olemassa sanontaa ei hurra perään hauku ja jos on niin mikä on hurra?

Kysytty

Onko olemassa sanontaa ei hurra perään hauku ja jos on niin mikä on hurra?

Vastaus

Vastattu

Hei,

Suomen murteiden sanakirjan osassa neljä sivulla 156 on sana 'hurra' (Kotimaisten kielten tutkimuskeskus 1994). Siellä mainitaan vähän samantyyppinen sanonta kuin mitä kysyit eli "Hurra perään ja hako häntään".

Suomen murteiden sanakirjan mukaan 'hurra' voi tarkoittaa:

1. leikkivälinettä, esim. hyrrä, puukiekko, peltinen lapsen tuulimylly

2. epämiellyttävän vieraan lähtien voidaan sanoa 'Hurra perään ja hako häntään'

3. vilkas, puhelias nainen esim. "Se on semmoinen hurra tai härrä"

Kysymääsi sanontaa on käytetty esim. Kalevan juttutuvan kommenteissa (https://www.kaleva.fi/juttutupa/muut/autiotalot/320422).

Suullisena tietona on myös, että sanontaa 'Hurra perään ja hako häntään' on käytetty, kun ollaan ihmetelty tai kummasteltu jonkun tekemisiä tai sanomisia ja lopulta todettu, että 'eipä minulle oikein kuulu'.

Lähteet:

Suomen murteiden sanakirja. Neljäs osa huka-iätös.  Kotimaisten kielten tutkimuskeskus. 1994.

Kotimaisten kielten keskuksen nettisivu: http://kaino.kotus.fi/sms/?p=article&word=hurra&sms_id=SMS_565883b280710205088c55bb99d2451b

Arja